Nuffnang Ads

Sunday, November 28, 2010

Kaedah Menghafal phonetic



phonetic



Ini satu kaedah untuk menghafal phonetic-Spelling untuk memudahkan diingat pada bila-bila masa.

Diantaranya, anda hendaklah membaca nomber plet kereta setiap kali dan setiap waktu apabila bertemu dengan kenderaan di jalanraya maupun di kawasan-kawasan letak kereta.

Misalnya, semasa anda memandu kenderaan dijalanraya dan ternampak kereta yang nomber plet AAG maka anda terus mengafal atau membaca mengikut phonetic ( ALPHA-ALPHA - GOLF) begitulah seterusnya..

Amalkan perbuatan ini setiap hari, insyaallah dalam tempuh 7 hari anda akan dapat menghafal phonetic dari A (Alpha ) hingga Z (Zulu).

Selamat belajar..

Tuesday, October 12, 2010

Wednesday, August 4, 2010

Geng Radio Amatur Ng. Perak


9W2 SDM - 9M2 ZAE - 9W2 HKR


9W2 HBC ( kiri sekali)


9W2 VHH

Saturday, May 8, 2010

PRAPET Selamat Disempurnakan



Alhamdulilah Persatuan Rakan Radio Amatur Dan Rekreaksi Perak Tengah telah selamat dibentuk dalam satu mesyuarat agung pertama yang berlangsung di kediaman 9W2 IPT petang semalam.

Sebelum ini sebuah jawatan kuasa penaja telah dibentuk untuk merangka penubuhan PRAPET yang dulunya dikenali dengan nama GRAPET. penukaran nama pendek ini adalah cadangan dari pihak Pendaftaran Pertubuhan Perak.

Sementara itu Sijil Sah penubuhan PRAPET diterima secara rasmi dalam satu majlis anjuran Pejabat Pendaftaran Pertubuhan baru-baru ini.

Friday, April 9, 2010

Dimana Silapnya Hingga Terjadi Begini ??



Kesalahan ejaan maupun nahu bahasa sering berlaku, kekadang disebabkan terlalai selain dari memang kesalahan yang tidak mahu diakui oleh tuan punya papan tanda.
Dimana silapnya?








Sunday, March 28, 2010

Seminar Radio Amatur SKMM Mendapat Sambutan Di Perak



Pengarah Operasi SKMM Wilayah Utara Encik Ismail Othman berucap merasmi Seminar.



Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) dengan kerjasama Pertubuhan Penyiar Radio Amatur Perak (Parts) telah menganjurkan Seminar Sehari " Radio Amatur" di Hotel Seri Malaysia, Ipoh hari ini.

Seminar yang julong kali pernah diadakan itu telah menarik minat hampir 200 penggemar radio amatur (RA) negeri Perak.







Foto di atas para pembentang kertaskerja seminar sedang menyampaikan ceramah


Lima kertaskerja yang dibentang sepanjang seminar sehari itu iaitu; Syarat-syarat dan sukatan Peperiksaan Radio Amatur Oleh Pengarah bahagian Teknologi dan Standard SKMM, Cyberjaya Encik Ahmad Razif Ramli.




Para peserta yang menghadiri Seminar Sehari Radio Amatur di Hotel Malaysia hari ini.


Sementara empat lagi kertaskerja tersebut ialah; Isu-isu berkaitan standard dan kelulusan teknikal peralatan radio amatur oleh Head Communication & Multimedia( section SIRIM) QAS International Sdn Bhd. Shah Alam, Selangor Puan Fauziah Fadzil - manakala kertaskerja berjudul " Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 dan Penguatkuasaan Undang-undang dibawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 Encik Enkatesulu a/l Juval (Penolong Pengarah Jabatan Pemantauan Dan Penguatkuasaan SKMM, Cyberjaya.

Bagi kertaskerja Penguntukan Radas Radio Amatur oleh Penolong Pengarah SKMM Wilayah Utara Encik Zainol Hamid dan Pengimportan Peralatan Radio Amatur pula oleh Penolong Kanan Pengarah Kastam dan Eksais Diraja Negeri Perak Encik Terumuggam a/l Sarathee.

(Ahli Jawatankuasa Seminar bergambar bersama tetamu majlis tersebut)

Friday, March 26, 2010

Buatan Sendiri Lebih Selesa ?

Sudah pasti hasil kerjatangan sendiri lebih memuaskan dan tanpa mengeluarkan wang -- cukup menjimatkan - foto diatas penutup hidung dan mulut sementara foto bawah kasut selipar dibuat daripada botol plastik - sekiranya seluruh warga Malaysia buat seperti itu sudah pasti ada kilang yang tutup ??

Thursday, March 11, 2010

20 stesen hadir eyeball Silatulrahimi

Sebahagian hadirin sedang berbincang dengan Pengerusi Parts 9M2 SLJ pada majlis tersebut.



Kira-kira 20 stesen Radio Amatur (RA) Perak hadir pada majlis eyeball Silatulrahimi dengan rakan RA V22 Parit.

Eyeball Silatulrahimi tersebut anjuran Pertubuhan Penyiar Radio Amatur Perak (Parts) yang diketuai oleh Pengerusinya 9M2 SLJ.

Majlis tersebut berlangsung di kediaman 9W2 IPT Parit disertai rakan RA dari Kuala Kangsar, Manong, Batu Gajah selain dari Parit dan Ipoh.

Program ini bermula akhir bulan lepas dalam usaha Parts untuk berdampingi rakan RA di daerah serta mempelawa mereka menghadiri Seminar RA yang dianjur oleh SKMM dengan kerjasama Parts pada 28hb Mac ini.
yang berlangsung

Monday, March 8, 2010

Mari sama-sama kita buktikan !!!



" Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.


Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari.

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke.

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin tu kerana ianya amat mahal

8. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari.

Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.

9. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun.

10. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais!.

Wahh! Rasa cam minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu.

Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, mirinda.. Sama je. Anak bapak dan Keluarga 69.

Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk menghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja buruh. Cam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu.

Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot gigi tu bleh hilang...ngehehe

Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.

DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka.

Jadi racun seranggalah pulak. Sape ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Ntah2 cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot?

Wednesday, March 3, 2010

INGATAN: Pelancong Islam Malaysia ke Pelembang

(Tanda Halal yang dikeluarkan oleh MUI)



Makanan Hotel di Palembang Belum Tentu Halal
- Lima UKM Tolak Sertifikasi Halal Gratis


InformasiPagi, Sumsel

Majelis Ulama Indonesia (MUI) Sumsel, mendapatkan bantuan dana dari Kementrian Agama RI, untuk sertifikasi halal gratis produk makanan usaha kecil menengah (UKM) di Sumsel. Lima UKM menolak dengan beberapa alasan. Selain itu MUI Sumsel mengimbau hotel-hotel di Palembang mensertifikasi halal makanan yang disajikan.

Demikian terungkap dalam acara pemberian sertifikasi halal gratis kepada 21 UKM oleh MUI Sumsel, di sekretariat MUI Sumsel Senin (15/2). Acara dihadiri Kabag Sosial Kemasyarakatan Palembang, Marwan Idris, MUI Palembang, Kemenag Palembang dan lainnya.

Kabag Sosial Kemasyarakatan Palembang, H Marwan Idris SE MM mendukung, semua produk makanan dan minuman disertifikasi halal, demi kemaslahatan umat. Semua produk makanan pelaku usaha muslim dan non muslim diharapkannya dapat berlabel halal dari MUI. “Kita harap semua yang dikonsumsi kita itu halal, karena semua yang baik masuk ke tubuh kita akan tercermin dalam keseharian kita,” ujarnya.

Sementara itu, disela acara Ketua Umum MUI Sumsel, Drs KH M Sodikun menjelaskan, dengan sertifikasi halal diharapkan ke depan terciptanya peradaban kehalalan di Sumsel, dalam arti masyarakat dan anak bangsa perlu mengkonsumsi makanan, minuman serta menggunakan kosmetika yang halal. “Sertifikasi halal MUI ini dipercaya pemerintah dan menjadi percontohan bagi negara lain,” jelas dia.

Menurut Sodikun, dari banyak UKM di Sumsel yang ditawarkan sertifikasi halal gratis MUI, ada lima UKM belum siap, sehingga harus diberikan penyadaran. Lima perusahaan tersebut bergerak di bidang pembuatan roti bakeri, pempek, tahu Sumedang. “Untuk UKM penjual roti, mereka tidak mau menghilangkan rum/alkohol pada kandungan roti karena takut rasa roti berubah, UKM penjual Tahu Sumedang tidak bersedia mengganti minyak dan garam yang mereka gunakan, tempat pengolahannya pun tidak layak didekat kandang ayam dan burung,” jelas dia.

Untuk mencegah terjadinya perubahan bahan usai disertifikasi, pihaknya melakukan pengawasan dengan mengaudit makanan UKM secara insidentil atau sewaktu-waktu dan diam-diam. “Setelah program sertifikasi halal gratis ini, diharapkan UKM-UKM dapat memperpanjangnya, dengan biaya terjangkau dan fleksibel,” kata dia.

Pihaknya kata Sodikun, akan menjalin kerjasama dengan pemerintah untuk mendukung sertifikasi halal ini diterapkan di perusahaan-perusahaan khususnya hotel.ti “Kita enak saja makan di hotel, semua hotel di Palembang belum ada sertifikat halal, berar makanannya itu berarti subhat, tapi, karena kita belum ada payung hukumnya kita hanya bisa mengimbau,” jelas dia.

Sementara itu, Sekretaris Komisi Pengkajian MUI Sumsel, Mahmud Jamhur menambahkan, proses sertifikasi halal dimulai dengan surat permohonan sertifikasi halal, lalu MUI akan menunjuk auditor untuk melakukan pemeriksaan berkas pengajuan. Tim audit kemudian terjun ke lokasi produksi memeriksa serta menguji sampel yang diambil, merumuskan laporan hasil audit yang dibawa ke rapat auditor, dilanjutkan audit memorandum dan rapat komisi fatwa untuk menentukan apakah produk tersebut ditolak atau disertifikasi halal.

Untuk diketahui, 21 perusahaan yang mendapatkan sertifikasi halal gratis kemarin, yaitu susu kedelai Zainuddin, lempok durian RM Mau Lagi, pempek Cek Nani 222, Pindang Pegagan H Abdul Halim, Roti Bobby, My Bakery, Roti Classic, Risa Catering, RM Selamat, PD Mie Ayam Berkah, Ummi Bakery, RPA Amir Husin, Raya Roti, Ice Cream Gatot, Pempek Fapiku 212 Cek Nelly, Kerupuk/Kemplang Mangcik Karim, Putri Tunggal dan Mang Jul 671, Model Gendung/Ikan Sudi Mampir, Catering Hikmah dan RM Al Hijrah.agustian pratama

Friday, February 26, 2010

Kenyataan Yang Mengelirukan Pengguna ???


Kenyataan memberitahu harga Ikan diatas RM1.40 100 gram dalam kedaaan bernyawa -- tetapi ikan-ikan itu dah mati dah tak bernyawa lagi --> alaaa sungguh-sungguh mengelirukan...

Kenyataan bahasa yang kacau bilau dan mengelirukan semua pihak yang nak menggunakan kemudahan ditempat tersebut.

Kenyataan ini hanya untuk mereka yang sedang melepaskan toksik sahaja.

Sunday, February 21, 2010

Dato' Mukhriz Tun Mahathir di Seri Iskandar

(Dato Mukhriz sedang menyarung jersey kepada pemenang)


Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia, Dato' Mukhriz Tun Mahathir telah menyempurnakan majlis penutup dan penyampaian hadiah Kejohanan Berbasikal mendaki Bukit di Seri Iskandar, dekat Bota hari ini.

Program tersebut adalah diantara dua acara perasmian yang berlangsung di Parit hari ini.

Dalam program ini seramai 800 peserta dalam dan luar negara turut mengambil bahagian dengan jarak 50 kilometer melalui 5 pusat pemeriksaan yang merintasi persekitaran Seri Iskandar.

(Barisan vvip yang menghadiri majlis penutup tersebut)

Sementara itu, satu lagi program perasmian bangunan Perpustakaan Desa (PD) Tanjung Belanja dekat Parit telah disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Belanja Dato' Haji Mohd Zaim bin Haji Abu Hassan dalam suasana meriah.

Dua artis tempatan Ali Mamak (Pelawak) dan seorang pelakon drama tv Lan (berasal dari Parit) telah menghiburkan para pengunjung dengan telatah yang mencuit hati.



(Dato' Zaim sedang memotong pita perasmian bangunan PD)


Pembinaan Perpustakaan Desa ini adalah dibawah projek peruntukan khas 2007 dan mula beroperasi sejak Januari 2010.


(Dato' Zaim sedang memberi kenyataan di sidang media )

Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Dato' Raslin bin Abu Bakar adalah diantara tetamu yang menghadiri majlis berkenaan.

Friday, February 19, 2010

Menelah usia dari cara berseluar



ADA yang suka pakai di atas pusat, ada pula yang memakainya di bawah pusat. Walau apa pun, cara seorang lelaki memakai seluarnya sedikit sebanyak mendedahkan peringkat usianya, menurut satu kajian.

Kajian yang dilakukan oleh sebuah kedai, Debenhams di United Kingdom (UK) ke atas 1,000 lelaki menunjukkan bahawa ikatan pinggang seorang lelaki naik dan turun sepanjang kehidupannya.

Seluar biasanya dipakai dekat paras punggung semasa usia 16 tahun, tetapi naik sehingga hampir ke paras atas pusat semasa usia mencecah 57 tahun, menurut kajian itu. Kajian itu juga menunjukkan bahawa budak-budak lelaki biasanya akan memakai seluar mereka di paras pinggang semasa masih di bawah jagaan dan dibantu ibu bapa semasa berpakaian.

Tetapi mereka biasanya tidak akan memakai seluar mengikut cara sedemikian semasa remaja - sehinggalah usia mencecah lewat 20-an tahun. Dalam usia sebegini, seluar mereka dipakai sekitar 12 sentimeter sehingga mencecah pinggul. Malah seluar dipakai lagi rendah semasa mereka berusia 16 tahun, seolah-olah mirip seorang penyanyi rapper, sehingga mendedahkan seluar dalam mereka sebanyak beberapa sentimeter.

Kajian itu juga menunjukkan bahawa seluar mula dipakai lebih tinggi sedikit apabila seorang lelaki itu meninggalkan zaman remaja dan mula bekerja. Apabila usia mencecah 27 tahun, seorang budak lelaki yang bertubuh sederhana akan mula memakai seluar di paras pinggangnya. Tetapi apabila usia mula masuk 39 tahun, seluar mula dipakai lebih tinggi dan apabila mencecah usia 45 tahun seluar itu akan dipakai sehingga lima sentimeter di atas paras pinggang.

Menurut kajian itu lagi, seluar mula dipakai lebih tinggi sehingga 12 sentimeter di atas paras pinggang apabila usia mereka lebih 50 tahun. Apabila kaum lelaki mula masuk usia persaraan, paras seluar yang dipakai mereka mula menurun. Apabila mencecah 65 tahun, ia dianggarkan sekitar 7.5 sentimeter di atas paras pinggang. Dan apabila mencecah usia 75 tahun ia hanya 2.5 sentimeter di atas paras pinggang.

Pengarah pakaian lelaki di Debenhams, Encik Paul Baldwin, dipetik laman-laman UK sebagai berkata:

'Dapatan kami amat penting kerana kedudukan pinggang menentukan bagaimana seluar mereka dijahit. Tugas yang menyulitkan ialah untuk terus menggalak kaum Adam agar menghadapi kebenaran bahawa seluar yang dipakai mula tinggi dari paras pinggang apabila usia meningkat. Sebaliknya ada yang menganggap bahawa seluar mereka tidak lagi muat dipakai kerana kaki mereka telah membesar secara tiba-tiba.'

Sementara itu, seorang kakitangan di London College of Fashion, Encik Shaun Cole, berkata bentuk tubuh seorang lelaki menentukan keadaan pinggangnya.

'Dengan kadar kegemukan yang bertambah, kaum Adam yang mempunyai berat badan berlebihan mungkin tidak sedar sekiranya mereka patut pakai seluar di atas atau bawah perut,' katanya lagi.

Kebingungan ini juga merupakan sebahagian daripada hasil dapatan kajian tersebut.

Kajian itu menunjukkan bahawa meskipun kebanyakan lelaki lebih suka memakai seluar di atas pinggang mereka, tetapi sekitar 20 peratus lelaki yang lebih tua akan tidak menghiraukan perubahan pada bentuk tubuh mereka dan memakai seluar di paras lebih rendah daripada pinggang mereka yang sebenar.

APA KATA LELAKI MELAYU

Rata-rata seramai 20 lelaki yang ditemuramah bersetuju dengan dapatan kajian itu. Meskipun begitu seramai enam responden yang berusia 45 tahun berkata mereka tidak sedar bahawa paras pinggang mereka telah meningkat.

Salah seorang daripada mereka Encik Abdul Rahman Anuar, 46 tahun berkata: 'Saya ingat semasa remaja saya pakai seluar di paras pinggang. Tapi kini selepas perut mula membesar, saya tidak begitu sedar di paras mana sebenarnya saya pakai seluar.'

Seorang lagi responden, Encik Mohamed Sallim Talib, 29 tahun, akur beliau sering memakai seluarnya di bawah paras pinggang semasa zaman remajanya.

'Pada ketika itu memang satu fesyen bagi remaja lelaki pakai seluar di paras bawah pinggang, sehingga menunjukkan sedikit seluar dalam.

'Tapi semua mula berubah apabila saya mula masuk alam pekerjaan dan berumah tangga. Kini saya pakai seluar pada paras pinggang yang sebenar. Perubahan ini secara semula jadi,' kata pengurus sebuah bank itu lagi sambil menunjukkan paras pinggangnya.

Seorang remaja, Shahril Karim, 17 tahun, pula berkata: 'Selagi muda saya tidak boleh berpakaian seperti orang tua. Mestilah ikut gaya orang muda - seluar bawah pusat. Kalau atas pusat macam tak style begitu.'

Saturday, February 13, 2010

Bangunan tahun 1928 masih gagah


Sesiapa yang melancung ke pekan Parit sudah pasti berjumpa atau ternampak sebuah bangunan lama yang dibina pada tahun 1928.

Bangunan tersebut terletak betul-betul di selekoh menuju ke jalan masjid dan gunakan sebagai kedai kopi oleh bukan Melayu.

Bangunan ini dianggap bersejarah dan banyak melalui zaman gemilangnya masa pendudukan Jepun, Komunis dan Inggeris. Cuma bahagian atap dan tingkapnya sahaja yang telah diubahsuai kerana telah reput atau rosak.

Tuesday, February 9, 2010

Yang Tertawa ok yang sedih jgn putus asa !!





Ucapan tahniah kepada rakan-rakan RA negeri Perak yang berolehi kejayaan dalam RAE 2009/2 dengan itu bertambah meriah lagi dunia Radio Amatur(RA) negeri ini.

Diharap anda akan terus memberikan bantuan dan bimbingan kepada rakan-rakan lain yang masih merangkak atau baru mengenali dunia radio amatur.

Anda juga dinasihat dengan kejayaan itu anda mempunyai kewajiban menggunakan penggulang atau disimplek dengan cara berhemah serta mempastikan mengikut peraturan yang terkandung dalam SOP.

Bagi yang gagal dalam rae tersebut jangan berputus asa masa masih ada dan waktu menanti anda untuk menggulangi sekali lagi.


Untuk menyemak keputusan RAE 2009/2 klik di sini.

Friday, February 5, 2010

Parit Masakini

Saya paparkan dua keping foto pemandangan pekan Parit masakini, sudah banyak berubah dan kini Parit berwajah baru. .. selamat datang ke Parit.

Sunday, January 31, 2010

Kedai TAKTIKAL dirasmikan


Petang tadi saya diundang oleh rakan-rakan HAM Ipoh untuk menyaksikan majlis perasmian kedai TAKTIKAL kepunyaan 9W2OCD di Ulu Kinta dekat Ipoh.

Perasmian tersebut disempurna oleh Ustaz Wan Ahmad Termizi dan sebelum itu telah menyampaikan tazkirah "Perniagaan Dari Sudut Islam".



Ramai rakan Radio Amatur sekitar Bandaraya Ipoh hadir termasuk Pengerusi Pertubuhan Penyiar Radio Amatur Perak (PARTs) 9M2 SLJ.

Perasmian tersebut bertambah meriah bukan sahaja disajikan dengan jamuan ringan malah dilangsungkan juga cabutan bertuah untuk mereka yang hadir- sementara itu 9W2IPT adalah diantara 10 peserta yang bertuah pada petang itu.

Toko TAKTIKAL menjual peralatan tambahan Pasukan Beruniform dan Outdoor (aktiviti lasak) dengan lebalnya " Noramaz Ent R & J Ventures SB.

Thursday, January 28, 2010

Buah Tunjuk Langit Mujrab Untuk...... ??


Buah tunjuk langit atau Skyfruit atau nama saintifiknya Swietenia_Macrophylla adalah diantara buah-buahan yang dikatakan mempunyai khasiat yang tertentu luar biasa terutama untuk menyeri dan memeriahkan pergelutan anu .... ??? heheheeee

Menurut ceritanya, buahnya terasa pahit dan sesuai untuk mereka yang mengidap kencing manis dan darah tinggi.

Harga di pasaran menurut ceritanya mencapai RM400 jika diluar musim manakala harga biasa RM 5.00 sebiji.

Cara menggunakannya, Isi buah Tunjuk Langit itu hendaklah dijemur terlebih dahulu sampai ianya kering atau kesen.

Setelah itu kupas atau buangkan sarung atau pun kulitnya (seperti foto bawah) dan ianya boleh dimakan begitu sahaja tanpa campuran bahan lain. dibuat ulam lagi baik.

Bagaimana pun saya belum lagi menerai/mencuba buah tersebut .... hmmm agak-agaknya lepas makan buah itu ada benda ikut tunjuk kelangit? TST heheheeee..

Antara khasiat-khasiat yang terdapat didalam buah tunjuk langit ini sesuai untuk :-

  1. Anti-penuaan
  2. Kekejangan otot
  3. Alahan kulit / Psoriasis
  4. Kurang Bertenaga / Keletihan
  5. Asma / Alahan Pernafasan
  6. Masalah Tidur
  7. Barah / Ketumbuhan
  8. Penyakit Jantung
  9. Gout / Artritis / Gastrik
  10. Penyakit Hati
  11. Haid dan Keputihan
  12. Resdung / migrain
  13. Hubungan Kelamin Strok
  14. Kolestrol tinggi
  15. Sembelit / Buasir
  16. Kencing manis
  17. Tekanan darah tinggi
  18. Kegemukan Tekanan darah rendah
  19. Kesuburan
  20. Tulang Belakang

Tuesday, January 26, 2010

Telur Berdiri semasa Gerhana Matahari



Pada masa Gerhana Matahari baru-baru ini telur-telur telah berjaya didirikan oleh mahasiswa di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.

Fenomena ini berlaku disebabkan tindakan graviti bulan dan matahari yang bergabung lalu menyebabkan sesuatu bendalir akan tertarik ke atas.

Putih telur adalah merupakan bendalir yang paling kurang tumpat berbanding kuning telur sehingga menyebabkan putih telur ditarik naik ke atas dan menekan kuning telur ke bawah.

Ini menyebabkan bahagian bawah telur menjadi berat sehingga membolehkan telur mampu menegak dengan sendirinya.

Sebenarnya, tidak semestinya telur-telur ini hanya boleh berdiri sewaktu gerhana sahaja. Ia juga sebenarnya boleh berdiri pada bulan baru iaitu fasa sebelum berlakunya fasa anak bulan.

Iklan

Ingin Berhenti Merokok ?

Malaysia Web Server